Mise en place lijst
Geoliede machine
info@lifeskillsacademie.nl
Geoliede machine
02/09/2024
2 min
0

Een papieren mise en place lijst s.v.p.

02/09/2024
2 min
0

Help! Ons werk is een beetje kapot....

Ons werk is stuk. Althans, als we stand-up filosoof en schrijver Martijn Aslander moeten geloven. Hij betoogt dat de komst van de computer en de smartphone ons werk niet beter en makkelijker hebben gemaakt, maar juist het omgekeerde.

‘We gebruiken de computer als een moderne elektronische typemachine.’


Bijna ongemerkt is een groot deel van de werkende bevolking kenniswerker geworden terwijl de organisatiestructuren en de managementmodellen nog gebaseerd zijn op de post-industriële paradigma’s uit ver vervlogen tijden uit de vorige eeuw.

Feitelijk hebben we de kantooromgeving uit de jaren ‘70 gewoon naar een scherm verplaatst.

Skills - Vaardigheden van de toekomst


Alle it-tools, moderne kantoor- en/of werkconcepten en hippe bedrijfskundige trends ten spijt neemt onze productiviteit niet toe en juist te vaak steeds verder af. We hebben meer en meer handen en hoofden nodig om hetzelfde werk gedaan te krijgen, waarbij de kwaliteit ook nog eens afneemt lezen we constant in de media. Een hele slechte en zorgelijke ontwikkeling. Nog harder gaan rennen heeft geen zin! Dat is nog meer van hetzelfde en we constateren juist dat dat niet meer voldoet.

We worstelen daardoor met onze mentale fitheid, de wijze van werken en manier van organiseren dat komt door: het niet ervaren van taakautonomie; het gevoel dat je geen betekenis vol werk doet; en het gevoel van dat je geen voortgang boekt. Je blijft maar ronddraaien in cirkels...

Natuurlijk leveren de IT tools ook voordelen op. Reservering systemen voor gasten, voorraadbeheer voor de keuken en het restaurant of bijvoorbeeld geïntegreerde die je restaurant op de juiste temperatuur houden, de lucht verversen en de zonneschermen automatisch laten zakken. Het neemt ons werk uit handen... toch?

Of lijkt dat maar zo?  Je leest dat ik twijfel hierover heb en dat klopt. Ik zie maar weinig "overgebleven" tijd ergens anders in het proces besteed worden. Bijvoorbeeld; meer tijd beschikbaar voor de gasten als gastvrouw omdat je niet meer hoeft te letten op de zonneschermen etc.etc. Ik lees dat de productiviteit daalt ten aanzien van de omzet. Kan iemand mij verklaren hoe dat kan? Wat maakt het dat we niet minimaal in staat  zijn om de productiviteit gelijk te houden? Delen wij onze beschikbare tijd anders in?

tijd, productie



Begrijp mij goed, ik gebruik zelf ook IT tools!



Ik kies ervoor om met een digitale to do lijst te werken die gekoppeld is aan mijn digitale agenda. Ik merkte voordat ik deze tools gebruikte dat ik met regelmaat dubbele afspraken had staan of taken die af wilde hebben steeds vooruit schoof omdat er een afspraak tussendoor kwam. Nu ik overzicht heb gecreëerd werkt het een stuk beter en vooral rustiger voor mij.

Waarom dan deze blog?

Omdat ik je graag aan het denken zet of kritisch laat nadenken over het toepassen van IT tools. Vraag jezelf af;

  • Waar heb ik behoefte aan
  • Wat maakt het dat ik die behoefte heb
  • Hoe kan ik dit simpel oplossen
  • En wat doet die oplossing dan voor mij
  • Wat moet het mij opleveren
  • En wat doe ik vervolgens met die opbrengst?


Als voorbeeld om eens door je eigen processen te lopen heb ik een checklist opgesteld die je inzicht geeft hoe jij je werk georganiseerd hebt en of dit eigenlijk nog wel past bij de huidige ontwikkelingen.


        Meet je proces effectiviteit, download checklist     


Kijk op een ontspannen manier naar wat er anders kan zodat je weer in een aantrekkelijke flow terecht komt.

Marcel Derksen




Reacties
Categorieën