Teleurstelling
Heldenpad
info@lifeskillsacademie.nl
Heldenpad
03/21/2023
3 min
0

Hack je verveling en krijg focus

03/21/2023
3 min
0

   7 gewoontes die mijn leven veranderden


1. Op tijd naar bed gaan en vroeg opstaan

Een dooddoener om mee te starten maar die wel werkt. Ik lig rond 23:30 uur in bed en val vrij snel daarna in slaap. De laatste tien jaar wordt ik wakker rond 06:30 uur. Gewoon omdat ik het gevoel heb dat ik klaar ben met slapen en geen behoefte heb om nog langer in bed te liggen. Het is heerlijk om op tijd wakker te zijn en bezig te gaan. Er zijn geen afleidingen zo vroeg in de morgen en laat naar bed gaan houdt mij uit de problemen.(verslapen en/of moe zijn of niet vooruit te branden zijn)


Go to bed early and wake up early. The morning hours are good.” ― Jeff Bezos


2Beperk de keuzes die je hebt

Ik eet met regelmaat en vaak hetzelfde. Ik merk dat wanneer ik iedere dag wat anders wil eten ik veel sneller meer gewicht krijg. Dat heb ik nu niet. Ik weet wat ik nodig heb en beweeg iedere dag voldoende. Als ik een nieuwe broek nodig heb weet ik welk merk mij het beste zit en welke maat mij past. Ik hoef geen lange zoektochten te hebben naar een goed zittende spijkerbroek.  Lekker gevoel is dat. Maak je hoofd leeg voor andere keuzes een houdt daar aan vast.


        Leer hoe je makkelijker keuzes maakt     

“Nothing happens until you decide. Make a decision and watch your life move forward.” — Oprah Winfrey


3. Rust nemen door te mediteren


Ik kies 1 tot 2 keer per dag mijn rustmomenten voor 10 tot 20 minuten. Mediteren heeft een wat zweverige bijsmaak voor velen. Voor mij is mediteren met muziek op mijn oren en  met volledige focus op die muziek gewoon twintig minuten in een andere wereld zijn. Ik hoef niet perse op een kussentje te zitten met mijn ogen dicht. Dat lukt mij niet.



        Leer welke meditatie methode bij jou past     

“Feelings come and go like clouds in a windy sky. Conscious breathing is my anchor.” — Thích Nhất Hạnh



4. Lezen

Ik geef toe, het kost mij af en toe ook moeite om tijd vrij te maken en de rust te vinden om een boek te lezen. Maar... als ik dan eenmaal in de flow van lezen zit dan kom ik er ook weer moeilijk uit. De boeken van de zeven zussen - in de ban van de ring en Arnaldur Indriasson zijn voor mij boeken die mij lang boeien. De schrijfstijl trekt mij helemaal in het verhaal. Heerlijk!


5. Koken

Ik kook al sinds 1990 iedere dag en kijk graag naar YouTube filmpjes over leuke gerechten en ideeën voor mijn vaste ingrediënten. Ik hoef niet iedere dag wat anders te eten. Een andere manier van bereiden is voor mij al genoeg.

Goed eten is heel vaak, zelfs meestal, eenvoudig eten.
Anthony Bourdain



6. Dingen opschrijven

Het is super fijn om één plek te hebben waar je alles dat je wilt of misschien moet onthouden kunt opschrijven. Het spaart je tijd en vooral energie om alle te moeten onthouden en/of op te zoeken. Ik gebruik zelf Todoist hiervoor. Er is zoveel te gratis te krijgen.Kijk wat er voor je werkt en gebruik het.


        Check out ToDoist app     

Paper is to write things down that we need to remember. Our brains are used to think.” — Albert Einstein


7. Maak je bed op! - boek van McCraven

William H. McRaven sprak in 2014 bij de diploma-uitreiking van de Universiteit van Texas. Hij vertelde hoe zijn opleiding tot Navy SEAL hem zijn hele leven lang heeft geholpen om succesvoller en gelukkiger te zijn.
Zijn speech ging viral en werd meer dan tien miljoen keer bekeken. In Maak je bed op vertelt hij meer over de principes die hem niet alleen in zijn militaire carrière veel hebben opgeleverd, maar ook daarbuiten. Begin de dag met je bed opmaken.


Lees de engelstalige versie hier

Een Nederlands talige versie is bij BOL.com te krijgen.


Met onze Relight my Fire challenge leren wij jou hoe jij focus krijgt, vast gaat houden en daardoor zelf ervaart dat weten wat je wilt veel meer resultaat voor je oplevert.



        Relight my fire challenge     






Reacties
Categorieën