LSA inspiratie
Heldenpad
info@lifeskillsacademie.nl
Heldenpad
04/07/2023
3 min
0

Het hamsterwiel in je hoofd tot rust brengen

04/07/2023
3 min
0

  Hoe jij het hamsterwiel in je hoofd tot rust kunt brengen....

Druk in je hoofd



Ken je dat gevoel in je hoofd?

Ken je dat gevoel dat je hoofd alsmaar rondjes blijft draaien, zoals een hamster die in een hamsterwiel rent? En hoe meer je er van af wilt, hoe harder die gedachten gaan? Hier zijn 3 tips om dat hamsterwiel tot rust te brengen:



1. Verbindt je met je lichaam


Je kunt het hamsterwiel tot rust brengen door te focussen op je lichaam. Zoals Einstein al zei: “je kunt een probleem niet oplossen op het niveau waarop het gecreëerd is” dus de problemen van je gedachten kun je niet oplossen met andere gedachten. Als je blijft focussen op je gedachten, kom je er niet uit.

In plaats daarvan kun je verbinden met je lichaam. Als we veel in ons hoofd zitten verliezen we vaak de verbinding met ons lichaam en daardoor onze gronding. Daardoor kunnen de gedachten niet weg en ontstaat dat gevoel dat we in een cirkeltje rond blijven draaien met onze gedachten (en dat het steeds drukker en drukker wordt).

Hoe verbind je met je lichaam? Heel simpel, breng je aandacht ernaar toe en kijk of je je lichaam van binnenuit kunt voelen. Begin bij je voeten, je onderbenen, je knieën, enzovoort totdat je door je hele lichaam bent gegaan. En voel dat alleen al daardoor je hoofd rustiger is geworden. Voor mensen die veel in hun hoofd zitten helpt het om bij deze oefening goed contact te maken met de vloer of grond. Het liefst doe je dat op blote voeten. Loop een tijdje op blote voeten door het gras bijvoorbeeld.


2. Laat oordelen los


Een lastige... het klopt dat het praktisch onmogelijk is om niet te oordelen. We doen het allemaal en we hebben het nodig om onze gedachten en waarnemingen voor onszelf te ordenen. Met loslaten bedoel ik.... laat het niet je verdere acties beïnvloeden. Dus zie het gebeuren en denk wauw, dat zou ik anders doen, en ga weer door waarmee je bezig was. Alles wat je aandacht geeft groeit. Geef je het geen aandacht ( laat je het los) dan groeit het ook niet en hoef je het niet te bestrijden. Check onderstaande tips en trucs hierover.






3. Ga na wat je nodig hebt om meer rust te vinden


Vaak is de drukte een beschermingsmechanisme. Het voelt vertrouwd en veilig en alsof je in controle bent. Je hoofd denkt na over alle mogelijke opties, alles wat er goed en fout kan gaan en hoe dan te reageren, zodat het ‘voorbereid’ is en het gevoel heeft in controle van de situatie te zijn.

Vraag jezelf af: wat heeft jouw hoofd nodig om die controle voor nu even los te laten? Wellicht kun je op een dieper niveau van vertrouwen komen door even afstand te nemen. De natuur in te gaan. Tijd voor jezelf te nemen. Of juist een bepaalde actie te ondernemen die je al tijden uitgesteld hebt zodat je je daar niet meer druk over te maken.

Vraag jezelf af: wat heb ik nu nodig om meer rust te ervaren?

Kijk wat er in je opkomt en hoe je daar gehoor aan kunt geven vandaag, op dit moment.

Simpele tools, althans dat lijken ze, die je op weg helpen meer rust te vinden in je hoofd. We hebben meer info over dit onderwerp voor je in ons gratis digitale boekje Nu ben ik aan de beurt!


        Download het boekje     

Daarnaast heeft het mijzelf enorm geholpen door bij mijzelf op een rustige manier onderzoek te doen wat ik nu eigenlijk echt wil. Zeg maar je identiteit ontdekken. Mijn ervaringen in dat proces van onderzoek heb ik om weten te zetten in het Heldenpad. Op basis van wat je al in je hebt starten met verdiepend onderzoek, Dat maakt het een stuk luchtiger en de ervaring veel minder zwaar.



        Loop het Heldenpad     





Reacties
Categorieën